utorok 21. februára 2012

Sella Ronda - oranžová

/ 4. deň dovolenky /

Sella Ronda oranžová, smerovacia tabuľa, oranžový okruh Po dvoch dňoch máme slnko! Nádherne svieti od skorého rána a tak ideme zalyžovať Sellaronda. Predchádzajúce oťukávania rozhodli, že budeme absolvovať oranžový okruh. Štartujeme lanovkou z Canazei na Belvedere – Col Rodella – Val Gardena – Alta Badia - Arabba Porta Vescovo – Belvedere, teda okruh v smere hodinových ručičiek. Tu sa hodí trocha teórie a čísiel: Gruppo del Sella je skalnatý horský masív, ktorého vrchol Pic Boé čnie až do výšky 3.151 m n.m. Okolo masívu sú vybudované štyri špičkové lyžiarske strediská: Val di Fassa, Val Gardena, Alta Badia a Arabba. Všetky štyri strediská sú spojené zjazdovkami a vlekmi tak, že sa dá plynule lyžovať z jedného do druhého. Hranice medzi strediskami lyžiar ani nespozoruje. Okolo masívu vedú zjazdovky a vleky, ktoré sú dômyselne usporiadané pre skitour (lyžiarsky výlet) okolo Gruppo del Sella oboma smermi. Táto skitour je nazývaná Sella Ronda a je považovaná za topku v tejto kategórii lyžovania. Klasikou je okruh v smere hodinových ručičiek (značený oranžovými šípkami), zelený okruh proti smeru hodinových ručičiek je ľahší.

Biely menčester vo Val di Fassa Dnes vyrážame skôr a radi by sme chytili prvú lanovku, lenže tisíc lyžiarov malo evidentne ten istý nápad. Pred lanovkou sa vinie dlhý rad lyžiarov, ide to však dosť rýchlo a už okolo 9,00 sme hore nad Belvedere, aby sme odštartovali doposiaľ našu najdlhšiu lyžiarsku túru ( dlhšiu aj krajšiu ako bola včerajšia skitour Panorama Ciampac ) nie len v rámci Dolomiti Superski. Keď vystupujeme z lanovky Toé a pripíname lyže, dostaví sa úžasný pocit, na zjazdovkách menčester a sú takmer prázdne. Všetci smerujú na Sella Rondu buď jedným alebo druhým smerom. Ostatné zjazdovky sú úplne prázdne, preto sa najprv vrháme na ne. Bol by hriech vynechať ochútnavku prázdneho strediska Val di Fassa a jeho biely menčester. Také lyžovanie považuje každý rekreačný lyžiar za najväčší zážitok z lyžovačky, ktorý aj my zaraďujeme pred akúkoľvek skitour. Dáme si však pozor, aby sme to s ochutnávaním manchesteru neprešvihli. Najneskôr o 10.hod musíme odštartovať tour okolo Sella. Dobrá rada od miestnych zamestnancov lanoviek - začnite Sellarondu aspoň okolo desiatej, inak hrozí že Sellarondu nedokončíte.

Sella Ronda štartujeme o 10:00 hod z Val di Fassa / Belvedere

skimapa Sella RondaPrvú jazdu smer Col Rodella si neuveriteľne užívame, máme takú radosť že to nevieme ani popísať, žiadne zo slov nie je dosť výstižné len ústa od ucha k uchu. Pri lanovke čakáme na našich snowborďákov, ktorí sa k nám chceli pridať, tak dnes nás je už 6. Lyžovačka so snowboardistami je otrava (strašne zdržujú, stále sa obúvajú a vyzúvajú, vysedávajú na snehu, divne poskakujú, rovnejšie úseky sú pre nich smrteľné ...), ale kvôli známosti sme ich vzali do skupiny. Tiež chcú ukoristiť trofej – najznámejšiu skitour na svete Sella Ronda. Neviem čo mám popísať skôr slnko, úžasné menčestrové zjazdovky, mohutný skalný masív Sella, neskutočne modré nebo. Vyzerá to ako v rozprávke, alebo ako nádherný farebný sen či gýčová reklamná fotka ( aha kuk úplne hore - header ). V prvej kabínkovej lanovke z Pradel do Col Rodela vyťahujeme príručnú skimapu a študujeme detaily trasy. Po vystúpení sa musíme iba šikmo zlyžovať k sedačke a pokračovať ešte vyššie, aby sme sa cez sedlo Passo Sella Sellajoch prehupli na dlhý plytký šús nadol do lyžiarskeho strediska Val Gardena.

Oranžová Sella Ronda pokračuje cez lyžiarske stredisko Val Gardena

lyžiarske stredisko Val GardenaVeruže lyžovania na strane Val di Fassa v časti Col Rodella (v smere oranžovej smerovky) je minimum (500m ?). Prvý dojem pri pohľade do údolia Gardena je waw. Zjazdovky smerom do Val Gardena sú takisto skvelo upravené. Po prvej dlhej plytkej prídu na rad už aj červeno-čierne a miestami aj zaplnenejšie lyžiarmi. V každom zo štyroch stredísk nastupujú do prúdu krúžiaceho jedným alebo druhým smerom okolo Sella "tamojší domáci" lyžiari. Masa lyžiarov na okruhu a prívesky naši snowboardisti nám zabránia robiť nejaké rekordy v rýchlosti. Val Gardena je úžasná – teda aspoň tie zjazdovky, ktoré sme v rámci okruhu zlyžovali. Strmé, tvrdé, členité, nedoprajú vám chvíľku nepozornosti, ale tá jazda, tá píše. Plnými dúškami si ju vychutnávame a už teraz viem, že sa sem vrátim. Stredisko hovorí výrazne ruštinou a holandsky. Je to veru tak, väčšinová klientela tiež určuje charakter strediska. Lyžovanie medzi Holanďanmi je podobné ako lyžovať v detskej začiatočníckej lyžiarskej škôlke. Oni asi zavadzajú aj sami sebe, je ich všade plno a motajú sa všetkými smernmi, no čo už ;-) aj pre nich je už zimná dovolenka samozrejmosťou napriek tomu že lyže ešte nie celkom.

čierna zjazdovka Ciampinoi WolkensteinNajdlhší rad v kolotoči Sella Ronda sme zažili pred stanicou kabinky na Passo Gardena. Tesne pred tým sme si zajedli v reštaurácii, kde nás obslúžil milý čašník z Trenčína, najedení sme znášali celkom v kľude dvadsať minutový rad na lanovku, narozdiel od akýchsi mladých chlapcov, ktorých z radu vytiahli carabinieri. Na lyžujúcich policajtov v Talianskych horách si treba zvyknúť, oni sú naozaj nenápadní a objavia sa tam ani neviete odkiaľ. Dávajú pozor na deti, lyžiarov ktorí sa príliš občerstvia a takýchto tlačiacich sa v radoch či iných nezbedníkov. Najkvalitnejšia lyžovačka na okruhu je čierna zjazdovka vedúca z vrcholu Ciampinoi 2.254m do Wolkenstein 1.564m. Doporučujem mať so sebou mapu lyžiarskeho strediska Val Gardena, pretože možností, kadiaľ sa vydať je tu viacero. Ani značenie okruhu na tunajších tabuliach nie je také precízne, ako v iných strediskách okruhu Sellaronda. Výrazne sú vo Val Gardene značené smery hlavných miestnych častí, centrum Wolkenstein je aj údolným bodom Sellarondy, môže poslúžiť ako smerovka ktorej sa pridŕžame.

Zjazdovky v Alta Badia zvládajú aj najmenší lyžiari putujúci po Sella Ronde

Alta Badia zvládajú aj najmenší lyžiariZ Val Gardena vedie opäť dlhý úsek traverzujúcej nenáročnej zjazdovky až do Corvary centrálneho mestečka v Alta Badia. V podstate sa spúšťame v každom stredisku dlhým traverzom dole do jeho centra a odtiaľ lanovkami do ďalšieho sedla. Štyri strediská, štyri sedlá, jednoduché. Prechod z Val Gardeny do Alta Badie cez sedlo Passo Gardena začína na vrchole Danter Cepies (2.300m). Nadol do Alta Badie v smere oranžová Sella Ronda vedie opäť dlhý zjazd do Colfosco (1.640 m.n.m). V úvode je trať jemne červená, ale na konci to ledva kĺže (bledulinko modrá), tu sme dohonili skupinku najmenších lyžiarov zdolávajúcich Sellaronda. Postupne sa terén úplne vyrovnáva až dorazíme do centra caravanov Borest, odkiaľ sa pokračuje zaujímavou štvorsedačkou č. 34, ktorá prepravuje lyžiarov po rovine oboma smermi. Vystúpime v centre lyžiarskeho strediska, ktorým je mesto Corvara. Obrovské parkovisko, mnoho lyžiarov nasadajúcich na lanovky, ktoré sa z centra Corvara vydávajú na všetky strany rozsiahleho lyžiarskeho strediska. Sme na najnižšom mieste a nasadáme na ďalšiu lanovku.

Alta Badia raj pre začiatočníkov a rodiny s deťmiSellaronďáci nastupujú na kabínku smer Boé (2.000m). V Alta Badia sme lyžovali prevažne po modrých širokých zjazdovkách, ale okolo bolo vidieť krásne pláne a tak dúfame, že sa aj sem vrátime, aby sme si to poriadne vychutnali. Alta Badia je vraj rajom pre začiatočníkov a lyžujúce rodiny s malými deťmi. My sa tu ocitáme v čase tesne po poludní, kedy je slnko najvyššie na oblohe. Lyžovačka je nenáročná, jazda lanovkami poskytuje príležitosť na opaľovanie. Chce to vyšší uv-faktor a naozaj môžeme tvár vystrčiť aj na desať minút slnečným lúčom. Zajtra zistíme, že to zabralo tmavé tváre na svetlých krkoch pôsobia smiešne. Po dosiahnutí vrcholovej stanice na Boé sa nám odhalia nádherné pohľady na Dolomiti, pripíname lyže a návrh znie vrátiť sa jednou jazdou späť do Corvary, červená zjazdovka č.1 vyzerá neodolateľne. Návrh neprešiel, niektorí mladší jedinci začínajú prejavovať známky únavy a mrzutosť. Nasleduje fotenie, doplnenie tekutín a zošup do Passo Campolongo, ktorý patrí k tým zaujímavejším úsekom z hľadiska lyžiarskeho. Posledná sedačka z Alta Badie smeruje na vrch Rocces (2.100m).

Arabba patrí k najnáročnejším úsekom Sella Rondy, ale s najkrajšími výhľadmi

reštaurácia Porta Vescovo s výhľadom na Gruppo SellaAni sme si nevšimli a prehupli sme sa cez Passo Campolongo do strediska Arabba. V Arabbe začíname mať pocit, že sme už doma, ale je to klamlivé zdanie. Asi tretina cesty je ešte pred nami. V dedine musíme na chvíľku vyzuť lyže, vyložiť ich na plece a presunúť sa k lanovke Porta Vescovo. Vysokokapacitná lanovka a sme zase hore na vrchole Porta Vescovo s krásnou veľkou reštauráciou, výhľadom na ľadovec Marmolada a Gruppo Sella. Maličká prestávka s doplnením tekutín, pofotíme sa, každý chce fotku s Marmoladou a Sellou v pozadí. Záverečný úsek oranžového smeru Sella Ronda začína zjazdovka „prežitia“. Máme pocit, že ju ani dnes neupravili ratraky, alebo je taká rozbitá pretože je tu mimoriadne hustá premávka? Upozornenia od vodcu skupiny na zvýšenú opatrnosť sú na mieste, množstvo unavených lyžiarov na náročnej strmej zjazdovke je potrebné zvládnuť bez rizkovania, predvádzania sa, iba so zámerom na bezpečnosť. No a už sme zase na sedačkovej lanovke smerujúcej na Passo Pordoi. Posledné lúče slnka dopadajú šikmo na stráň nedotknutého prašanu, do ktorého vnoríme svoje lyže.

Gruppo Sella, Sella RondaKto by prešiel 150 metrov s lyžami na pleci, môže sa spustiť do Val di Fassa priamo z Passo Pordoi. Tí pohodlnejší (aj na mape je trasa takto vyznačená) zlyžujú na poslednú lanovku a vyvezú sa na Sas Becé (2.395m). Posledný výhľad z celej trasy je asi z najkrajších - domovské pláne zjazdoviek na Belvedere zaliate zapadajúcim slnkom, na skalných stenách hlboké tiene. Ešte posledná jazda asi 800 metrov a vypíname lyže v Houstone. Sme v cieli. Pohľad na hodiny potvrdzuje tip vlekárov (začínať Sella Rondu najneskôr o desiatej). Ktosi zahlásil: Sella Ronda je príjemné vozenie sa lanovkami a nie lyžovanie. Možno ten pocit, že ste viac na lanovke ako na lyžiach dostanete tiež, ale takto to asi s okruhom Sella Ronda je. Ide skôr o výhľady, kochanie sa nádherným skalným masívom ako o lyžovanie. Už len preto je dôležité vybrať si krásny slnečný deň (a mať to šťastie ako my) aby ste si tú krásu mohli naplno vychutnať. My sme dostali od Boha dar a využili sme ho naplno. Dnes sme všetci takí vyrovnaní, unavení, ale naplnení radosťou a obdivom, aké sú krásne miesta na Zemi.

Príjemne unavení si dávame decentné aprées ski, ktoré ukončí skitour Sella Ronda oranžová

decentné aprées ski Nikto nehovorí, keď si sadáme o 16:30 v „domácom“ Houstone a za odmenu, za zvládnutú Sella Rondu si ako decentné aprées ski dávame Bombardino (zvarený vajcový koňak so šlahačkou a škoricou) či nealko - horúcu čokoládu. Po chvíľke sa rozprúdi mini debata o prvých pocitoch, slniečko pomaly zachádza a my sa v príjemnom rozpoložení jemne unavení vraciame poslednou červenou zjazdovkou domov do Canazei. Spánok prišiel rýchlo, na zajtra máme naplánované susedné stredisko Arabba a ľadovec Marmolada, ktorý je v lyžiarskej oblasti Dolomiti Superski čerešničkou na torte. Očakávame veľké lyžovanie.

P.S. aby sme nezabudli pripomenúť - všetky výlety na lyžiach do susedných lyžiarskych stredísk si vyžadujú skipass Dolomiti Superski, ktorý zastrešuje lyžovanie v 12 susedných strediskách, ktoré majú celkom 1.250 km zjazdoviek a 480 lanoviek a vlekov. Tieto čísla len potvrdzujú, že Dolomiti Superski sú najväčšia lyžiarska oblasť na svete, kde si každý lyžiar príde na svoje.

Dobrá rada - aby ste si výlet na lyžiach okolo Gruppo Sella užili ako my, hodí sa vyladiť dve veci - počasie a bezpečnosť. Načasovanie znamená ktorý deň v týždni skitour podniknúť s ohľadom na kondíciu, počasie a množstvo ľudí, ktorí sa vydajú na okruh vtedy keď aj vy. Pri škaredom počasí je ľudí na okruhu málo, dá sa urobiť za polovičný čas, ale chýbajú zážitky z nádherných výhľadov.

Väčšina návštevníkov sa vrhá na okruh prvý deň pekného počasia. Vtedy je okruh preplnený a je dosť únavné motať sa v húfoch na trati a vystávať v rade na každú lanovku. Neskorší deň bude výhodnejší. Ak ste na dovolenke týždeň, majte na pamäti že tretí-štvrtý deň sa dostaví fyzická kríza v podobe svalovky u nepravidelne športujúcich ľudí. Vtedy nie je vhodný čas na skitour.

Celodenný výlet na lyžiach si vyžaduje kondíciu, pretože aj bezpečnosť na zjazdovkách je veľmi dôležitá. Dodržujte biely kódex - desatoro rekreačného lyžiara. Ak ste unavení alebo sa necítite v poriadku, radšej nelyžujte, neublížte sebe ani nikomu ďalšiemu na svahu, radšej si dajte pauzu a zvoľte iný program na jeden-dva dni než lyžovanie. Zimná dovolenka ponúka množstvo zaujímavých programov.

• domov na blog: lyžovanie Val di Fassa

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

Heslá článku:
Sella Ronda - oranžová, smerovacia tabuľa, oranžový okruh, biely menčester Val di Fassa, skimapa, lyžiarske stredisko Val Gardena, čierna zjazdovka Ciampinoi Wolkenstein, Alta Badia zvládajú aj najmenší lyžiari, Arabba, Porta Vescovo, Gruppo Sella, Marmolada, decentné aprées ski, skitour, Canazei, Belvedere, Dolomiti Superski, skipass, carabinieri sa starajú o poriadok a bezpečnosť, výlet na lyžiach, biely kódex, zimná dovolenka, lyžovanie a prašan do ktorého vnoríme svoje lyže